Odliczanie trwa!

Od 1 lipca 2026 r.: obowiązek stosowania tachografów w lekkich pojazdach użytkowych w transgranicznym transporcie komercyjnym
    VDO-Tachograph-LCV_2

    Wymiana tachografu - prawny wymóg dotyczący tachografów dla lekkich pojazdów użytkowych

     

    Od 1 lipca 2026 r. wszystkie lekkie pojazdy użytkowe (2,5 t-3,5 t) używane w transgranicznym transporcie komercyjnym, muszą być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji (od DTCO 4.1a) zgodnie z Pakietem Mobilności UE I.

     

    Nieprzestrzeganie przepisów może prowadzić do znacznych kar - na przykład w Niemczech mogą obowiązywać grzywny w wysokości do 1500 euro za każdą kontrolę, a także unieruchomienie pojazdu na przejściach granicznych, a nawet cofnięcie zezwoleń na transport. Nie czekaj do ostatniej chwili - działaj już teraz, aby Twoje operacje przebiegały sprawnie!

    Kogo dotyczy nowe rozporządzenie?

    Obowiązek dotyczy wszystkich lekkich pojazdów dostawczych wykorzystywanych do celów handlowych, w których dopuszczalna masa całkowita pojazdu wraz z przyczepą lub naczepą przekracza 2,5 tony i które są wykorzystywane w międzynarodowym transporcie lub w przewozach kabotażowych - tj. krajowym transporcie towarowym wykonywanym przez zagraniczną firmę transportową - nieposiadającą siedziby lub oddziału w kraju prowadzenia działalności.

    Bez względu na masę, wymóg dotyczący tachografów nadal ma zastosowanie do pojazdów zaprojektowanych lub na stałe wyposażonych do przewozu więcej niż dziewięciu osób (łącznie z kierowcą).

    ×

    Dobrze wiedzieć

    Zwolnienia mają zastosowanie w niektórych przypadkach - na przykład w przypadku transportu na własny rachunek, pod warunkiem, że prowadzenie pojazdu nie jest głównym zajęciem kierowcy. Więcej informacji można znaleźć na portalu VDO pod adresem my.vdo.com lub na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej:


    The VDO DTCO 4.1a tachograph including a data printout depicted from a side angle.

    Informacje o tachografie DTCO

     

    Inteligentny tachograf, to cyfrowe urządzenie pokładowe, które automatycznie rejestruje czas jazdy, pracy i odpoczynku kierowcy, przekroczenia granicy, załadunek i rozładunek, a także precyzyjne pozycje GPS - chronione przed manipulacją.

     

    Obowiązkowy montaż inteligentnych tachografów w lekkich pojazdach dostawczych o masie od 2,5 do 3,5 tony sprawia, że mniejsze pojazdy są traktowane zgodnie z tymi samymi standardami bezpieczeństwa, zasadami uczciwej konkurencji i ochrony kierowców, które już od dawna mają zastosowanie w przypadku ciężkich samochodów ciężarowych.

    ×

    WYZWANIA I OBOWIĄZKI DLA FLOT I KIEROWCÓW - WARTO WIEDZIEĆ

    Dla firm i operatorów flot:

    • Instalacja i kalibracja tachografu DTCO 4.1a lub nowszego przez certyfikowany warsztat
    • Aktywacja blokady firmowej za pomocą karty firmowej
    • Planowanie trasy zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 w sprawie kabotażu
    • Dokładna rejestracja i archiwizacja czasów jazdy i odpoczynku
    • Regularne pobieranie danych z pojazdu i karty kierowcy oraz odpowiednia archiwizacja ich
    • Przechowywanie tych danych przez okres co najmniej dwunastu miesięcy.
    • Szkolenie kierowców w zakresie prawidłowego korzystania z urządzenia
    • Zgodność z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi delegowania, kabotażu i godzin pracy

    Dla kierowców:

    • Wniosek o wydanie i posiadanie ważnej karty kierowcy
    • Codzienne rejestrowanie czasu jazdy, pracy i odpoczynku, a także dyżurów
    • Ręczne wprowadzanie czynności, które nie są rejestrowane automatycznie
    • Wsparcie przy regularnym pobieraniu danych z tachografu i karty kierowcy
    • Współpraca podczas kontroli przeprowadzanych przez organy krajowe
    • Zgodność z przepisami UE dotyczącymi godzin pracy, zasadami kabotażu
    • Regularne kontrole funkcji tachografu
    • Uczestnictwo w szkoleniach dotyczących bezpiecznego i zgodnego z przepisami użytkowania

    Czasy pracy pojazdu, pracy iodpoczynku w skrócie

    Dzięki nowemu wymogowi dotyczącemu tachografów przeznaczonych dla lekkich pojazdów dostawczych (LCV), europejskie przepisy socjalne mają teraz zastosowanie również do ich wykorzystania w transporcie komercyjnym.

    Poniższy plik PDF zapewnia przejrzysty, wizualny przegląd prawnych wymagań dotyczących czasów jazdy i odpoczynku - idealny do szybkiego i praktycznego odniesienia.

    Thumbnail-Overview-Driving-Rest-Times
    ×

    Wszystkie szczegółowe informacje dostępne są na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej

    Dlaczego warto działać już teraz?

    Liczba pojazdów dotkniętych obowiązkiem wymiany jest duża, a wolne terminy w warsztatach szybko się zapełniają . Reasumując - ci, którzy wcześnie sprawdzą, zaplanują i przeszkolą swoich kierowców, mogą uniknąć problemów i wdrożyć nowe przepisy bez przerywania operacji. Jednocześnie nowy wymóg oferuje możliwość wdrożenia procesów cyfryzacyjnych i zrównoważonego usprawnienia procesów transportowych.

    • Zaplanuj montaż w certyfikowanym warsztacie - masz pewność, że trafiasz w ręce specjalistów

    • Zapoznaj się z nowymi wymaganiami już na wczesnym etapie i zainicjuj wszystkie zmiany w odpowiednim czasie.

    • Upewnij się, że kierowcy są dobrze przeszkoleni w obsłudze urządzenia i znają nowe przepisy, organizując szkolenia tak szybko, jak to możliwe.

    ×

    VDO-Products

    Co jeszcze jest potrzebne do obowiązkowego pobrania danych

    Aby spełnić obowiązek dotyczący pobierania i archiwizowania danych z tachografów i kart kierowców, potrzebny jest zarówno odpowiedni sprzęt, jak i oprogramowanie.

    VDO oferuje rozwiązania do pobierania, archiwizacji i analizy danych z tachografów:

    • DLK Smart Download Key: Ułatwia szybkie pobieranie i łatwą archiwizację poprzez łatwy odczyt i zapis danych z tachografów DTCO i kart kierowców.
    • VDO Link (dostępny wkrótce): Plug & play rozwiązanie, które można bezpośrednio podłączyć do przedniego interfejsu danych tachografu, które sprawia, że pobieranie danych tachografu jest nawet w pełni zautomatyzowane. Ponadto dostępne są usługi takie jak Track & Trace, które umożliwiają śledzenie lokalizacji pojazdu przez cały czas.
    • VDO Fleet App: Umożliwia mobilny dostęp do danych tachografu - zawsze i wszędzie.
    • VDO Fleet Tachograph Management: Pomaga spełnić wymogi prawne, zoptymalizować i zautomatyzować całe zarządzanie flotą
    • .
    ×

    FAQ - Wymagania dotyczące tachografów dla lekkich pojazdów użytkowych

    Inteligentny tachograf (Generacja 2/Wersja 2) to zabezpieczone przed manipulacją urządzenie cyfrowe, które automatycznie rejestruje czas jazdy i odpoczynku, przekroczenia granicy, czynności załadunku i rozładunku oraz precyzyjne pozycje GPS.

    Dzięki nowym przepisom, lekkie pojazdy użytkowe (2,5-3,5 t) podlegają teraz również wymogom dotyczącym tachografów, zapewniając, że spełniają one te same standardy bezpieczeństwa i ochrony kierowcy, co ciężkie ciężarówki.

    Urządzenie automatycznie wdraża rozporządzenie UE 561/2006. Rejestruje obowiązkowe okresy jazdy, pracy i odpoczynku oraz generuje raporty odporne na manipulacje - pomagając uniknąć kar i zachować zgodność z prawem.

    1. Bezpieczeństwo i ochrona kierowcy: Regulowane czasy odpoczynku zmniejszają ryzyko wypadków
    2. .
    3. Uczciwa konkurencja: Jednolite zasady zapobiegają zaniżaniu cen przez operatorów nieprzestrzegających przepisów
    4. Przejrzystość operacyjna: Dane GPS i aktywności w czasie rzeczywistym usprawniają planowanie tras i zmniejszają liczbę pustych przebiegów
    5. Wydajna administracja: Zautomatyzowane pobieranie i alerty o naruszeniach zmniejszają obciążenie zaplecza administracyjnego

    Tak. Nawet pojedyncza transgraniczna podróż handlowa uruchamia obowiązek. Każdy pojazd przekraczający granice Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub Szwajcarii w celach handlowych musi być zgodny z terminem.

    >

    Każdy pojazd przekraczający granice Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub Szwajcarii w celach handlowych musi być zgodny z terminem.

    Uwaga:Niektóre wyłączenia mają zastosowanie i należy je rozważyć.

    Więcej informacji można znaleźć na portalu VDO pod adresem my.vdo.com lub na stronie Komisji Europejskiej.

    Bez karty kierowcy inteligentny tachograf nie może zidentyfikować kierowcy, a zapisy pozostają niekompletne.
    Firma nadal ponosi odpowiedzialność i może zostać ukarana grzywną - dlatego ważne jest, aby kierowcy zawsze mieli przy sobie i prawidłowo wkładali swoją kartę.

    Zgodnie z przepisami UE, następujące wymogi będą miały zastosowanie do lekkich pojazdów użytkowych w transgranicznym transporcie komercyjnym od 1 lipca 2026 r.:

    >
    • Dane karty kierowcy: muszą być pobierane przynajmniej co 28 dni kalendarzowych
    • .
    • Dane jednostki pojazdu: muszą być pobierane co najmniej raz na 90 dni kalendarzowych
    • .

    Okresy przechowywania:

    • Dane karty kierowcy: co najmniej 12 miesięcy
    • .
    • Dane jednostki pojazdu: co najmniej 24 miesiące
    • .

    Dane muszą być bezpiecznie przechowywane, chronione przed nieautoryzowanym dostępem i w pełni udostępniane władzom podczas inspekcji.

    .

    Dzięki platformie VDO Fleet, pobieranie danych może być zautomatyzowane, szybkie, bezpieczne i zgodne z wymogami audytów, co pozwala zachować pełną zgodność z przepisami i uniknąć przestojów.

    W celu legalnego i efektywnego zarządzania danymi z tachografów i danymi kierowców zalecamy korzystanie z profesjonalnej platformy do zarządzania tachografami, takiej jak VDO Fleet.

    Korzyści obejmują:

    • Automatyczne pobieranie danych kierowców i pojazdów
    • .
    • Wczesne ostrzeżenia o naruszeniach reguł
    • Raporty i analizy do monitorowania i dokumentacji
    • .
    • Bezpieczna archiwizacja danych zgodnie z wymogami prawnymi
    • .

    Zmniejsza to nakład pracy administracyjnej i pomaga rzetelnie wypełniać wszystkie zobowiązania prawne.

    >

    Zalecane produkty Wybierz VDO do nowoczesnego zarządzania flotą

    Side view of the VDO DCTO 4.1 - the second version of the intelligent tachograph - with running printout and labeling to meet all requirements of the EU Mobility Package I.

    DTCO 4.1a

    The 2nd version of the smart tachograph

    Dowiedz się więcej
    Screen-Products-(2)

    VDO Fleet App

    New Version Available - Now also for Drivers! 

    Dowiedz się więcej
    Two-part image of a fleet of vehicles, whose trucks merge into the computer screen of a fleet manager who performs her tasks easily and efficiently with the VDO Tachograph Management software.

    Tachograph Management