Kody krajów.

Artykuł 34(7) rozporządzenia (UE) nr 165/2014 stanowi, że kierowcy muszą rejestrować symbol kraju, w którym zaczynają lub kończą dzień pracy. Nie jest to popularna procedura i jest ona często świadomie ignorowana. Nowe przepisy odnoszące się do pakietu mobilności UE wpłyną również na tę procedurę, ponieważ stanowią, że kierowcy muszą wprowadzić symbol kraju do tachografu, gdy tylko przekroczą jego granicę.

 

Wpis na początku pierwszego postoju

Przepis wejdzie w życie 2 lutego 2022 r. Jednak jak to będzie wyglądać w praktyce, dopiero się okaże. Norma wymaga, aby kod kraju został wprowadzony po przekroczeniu granicy w państwie członkowskim na pierwszym postoju. Jednak „pierwszy postój” jest wciąż bardzo niejasno określony. Na przykład, przepis stanowi, że postój musi być na najbliższym możliwym parkingu przy lub za granicą. Jedynie kierowcy, których pojazdy przewożone są na promie lub pociągiem muszą najpierw wprowadzić symbol kraju w porcie lub na stacji kolejowej, do której przybywają. W każdym razie przepis prawdopodobnie spowoduje, że pojazdy komercyjne w ruchu międzynarodowym będą miały krótką wymuszoną przerwę po przekroczeniu granicy, ponieważ kod kraju można wprowadzać tylko przy zatrzymanym samochodzie. Nawet samo wprowadzeniu kodu kraju może zająć pewien czas, więc wystarczy sobie wyobrazić, jak ten przepis zostanie odebrany przez już przeciążonych kierowców. Niewątpliwie jest to czasochłonne w przypadku Hiszpanii, gdzie po wprowadzeniu identyfikatora kraju „E” należy również wprowadzić odpowiednie regiony.

 

Wróć szybciej na trasę!

Jednak firmy transportowe korzystające już z aktualizacji do DTCO 4.0e poprawiającej komfort obsługi mają nieco łatwiej. Dzięki zintegrowanym mapom do rozpoznawania kraju i regionu, odpowiedni kraj pojawia się domyślnie na wyświetlaczu. Kierowcy mogą wybrać go tutaj, a następnie wyeliminować nużący proces przewijania 29 kodów kraju w celu odszukania tego właściwego. Przy okazji: ponieważ aktualizacja 4.0e poprawiająca komfort użytkownika nie wymaga żadnego nowego sprzętu, najnowszą wersję można zainstalować przy kolejnej wizycie w warsztacie. Aktualizacja to niewielka inwestycja, które może ułatwić kierowcom pracę nie tylko w zakresie procedury wprowadzania kodów krajów.

Po wprowadzeniu nowego DTCO 4.1 wyeliminowana zostanie również nowa, uciążliwa procedura „krótkiego postoju”, ponieważ wykryje on i zapisze pozycję pojazdu w określonym czasie i lokalizacji – w tym przekroczenie granicy – podczas dziennych godzin pracy. DTCO 4.1 spełni również wymagania dotyczące surowych środków bezpieczeństwa i technologii szyfrowania, więc kierowca nie będzie musiał już dokonywać ręcznych wpisów przy przekraczaniu granicy.