Rozporządzenie 1054/2020

 Rozporządzenie 1054/2020 zmieniające rozporządzenie 165/2014 stanowi, że pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy w dniu 21 sierpnia 2023 r. lub później muszą mieć zainstalowany inteligentny tachograf drugiej generacji  w wersji 2

Jednak w okresie poprzedzającym tę datę stało się jasne, że na rynek nie trafi  wystarczająca ilość inteligentnych tachografów V2 drugiej generacji, aby zaspokoić cały popyt na rejestracje pojazdów do użytku profesjonalnego.

W rezultacie kraje UE, które znalazły się w podobnej sytuacji, zgodziły się na wprowadzenie nadzwyczajnego systemu rejestracji wstępnej przed 21 sierpnia.

Dotyczyło to około 10 000 pojazdów, które były w stanie nadal korzystać z inteligentnego tachografu V1. Jeśli którykolwiek z tych pojazdów jest użytkowany na trasach międzynarodowych, będzie on objęty przepisami obowiązującymi dla wszystkich pojazdów wyposażonych w inteligentny tachograf V1, a użytkownik będzie zobowiązany do wymiany na inteligentny tachograf V2 w dniu 19 sierpnia 2025 r. lub później.

 

Spotkanie Komitetu ds. Transportu Drogowego Komisji Europejskiej

Aby zrozumieć ten wyjątek, należy przywołać posiedzenie Komitetu ds. Transportu Drogowego Komisji Europejskiej, które odbyło się w dniu 3 października 2023 r. pod przewodnictwem Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE), na którym omówiono wdrożenie inteligentnego tachografu drugiej generacji w wersji 2 w dniu 21 sierpnia 2023 r. w nowo zarejestrowanych pojazdach, a także problem niedoboru dostaw tych tachografów.

Podczas tego spotkania Komisja Europejska została poproszona o przesunięcie terminów wdrożenia nowej wersji tachografu lub o przedstawienie wytycznych dotyczących działań w zakresie kontroli.

W tym względzie DG MOVE wyjaśniła, że kontrola wchodzi w zakres kompetencji państw członkowskich i dlatego „nie zamierza interweniować w tej sprawie”, a data 21 sierpnia 2023 r. została określona w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady, a zatem DG MOVE nie ma uprawnień do jej zmiany.

 

Niedobór inteligentnych tachografów V2 drugiej generacji

W związku z obecną sytuacją, w której na rynku po 21 sierpnia 2023 r. nadal występuje niedobór tachografów V2 drugiej generacji, większość państw wyraziła chęć przyjęcia zharmonizowanego podejścia. Uznano, że państwa członkowskie mogą stosować elastyczne podejście do kontroli do dnia 31 grudnia 2023 r. w odniesieniu do możliwych instalacji inteligentnych tachografów V1 drugiej generacji w pojazdach zarejestrowanych po dniu 21 sierpnia 2023 r., niezależnie od tego, czy pojazd jest wykorzystywany w transporcie krajowym, czy międzynarodowym.

DG MOVE zasugerowała również, że wymiana inteligentnego tachografu V1 na inteligentny tachograf V2 w pojazdach zarejestrowanych między 21.08.2023 r. a 31.12.2023 r. może mieć termin do 19 sierpnia 2025 r., co zbiega się z terminem wymiany inteligentnych tachografów V1 na inteligentne tachografy V2 w pojazdach eksploatowanych na trasach międzynarodowych.

DG MOVE będzie wspólnie z Komitetem nadal analizować sytuację w nadchodzących miesiącach, w szczególności w odniesieniu do przyszłych etapów związanych z inteligentnymi tachografami V2 drugiej generacji.

 

Nowe wymogi regulacyjne dla inteligentnych tachografów drugiej generacji w wersji 2

Przypominamy, że inteligentne tachografy drugiej generacji musiały zostać dostosowane do przepisów europejskich poprzez stworzenie drugiej wersji (V2), tak aby uwzględniały nowe wymagania, takie jak:

* Automatyczna rejestracja przekroczenia granicy.

* Rejestracja pozycji w operacjach załadunku i rozładunku.

* Nowe incydenty lub dane, które mają być wymieniane z organem nadzorczym za pośrednictwem systemu Early Remote Sensing, dotyczące możliwości manipulacji lub niewłaściwego użycia.

* Współpraca z inteligentnymi systemami transportowymi.

 

Stanowisko zajęte w odniesieniu do inteligentnych tachografów V2 drugiej generacji

Pozwoliło ono na rejestrację pojazdów z tachografami DTCO G2V1 w okresie od 21.08.2023 r. do 31.12.2023 r. Zgodnie z zaleceniem DG MOVE Komisji Europejskiej, użytkowcy takich tachografów mają czas do 18.08.2025 r., aby zastąpić je tachografami DTCO G2V2, tj. inteligentnymi tachografami drugiej generacji w wersji 2.

Pojazdy zarejestrowane po 31.12.2023 r. muszą mieć zainstalowany tachograf G2V2

Jaka kara grozi w Polsce za jazdę z niezatwierdzonym tachografem?

Realizowanie transportu drogowego pojazdem niewyposażonym w wymagany tachograf i świadectwo homologacji wiąże się z karą administracyjną w wysokości   10.000 zł dla przedsiębiorstwa transportowego i 2.000 zł dla zarządającego transportem.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat kar za brak wyposażenia pojazdu w odpowiedni tachograf, wejdź na portal https://my.vdo.com/ i pobierz cały poradnik.