Najprostszym sposobem na ulepszenie produktu jest bezpośredni kontakt z użytkownikami oraz odpowiedź na ich potrzeby i oczekiwania. Dotyczy to szczególnie inteligentnego tachografu firmy VDO – kto może lepiej zasugerować optymalizację intuicyjnej obsługi niż kierowcy, którzy codziennie pracują z tym urządzeniem? Rezultatem tej bliskiej współpracy pomiędzy użytkownikami a firmą VDO jest DTCO 4.0e.

 

Większa wygoda

Urządzenie DTCO 4.0e otrzymało oficjalne zatwierdzenie w styczniu 2021 r. w ramach homologacji. Specjalną funkcją tej nowej wersji inteligentnego tachografu jest to, że opiera się ona na aktualizacji podstawowego oprogramowania dla DTCO 4.0. Producent Continental podkreśla, że wszystkie powyższe usprawnienia w zakresie wydajności i intuicyjnej obsługi oraz ulepszenia są dostępne dla nabywców bez konieczności zakupu i instalacji nowego urządzenia.

Podstaw do optymalizacji dostarczyli sami użytkownicy, którzy podzieli się swoimi doświadczeniami z obsługi poprzedniej wersji. Wyniki przejawiają się w wielu szczegółach, dzięki którym DTCO 4.0e uczyni codzienną pracę kierowcy łatwiejszą w przyszłości. „To aktualizacja przekładająca się na czysty komfort i nie była ona związana z bezpieczeństwem”, mówi Ralf Dohmen, kierownik działu zarządzania klientami w Continental. Aktualizacja ta nie była wymagana prawem. Jeśli jednak chcesz sprawić kierowcom prawdziwą przyjemność, wystarczy, że warsztat zainstaluje aktualizację podczas kolejnego przeglądu okresowego.

 

Z miłości do detali

Wiele małych rzeczy, które sprawiają, że korzystanie z DTCO 4.0e jest przyjemniejsze, będzie widocznych zaraz po uruchomieniu. Na ekranie powitalnym wyświetlane jest teraz nazwisko kierowcy, a czas na ręczny wpis wydłużono do dziesięciu minut. Cały proces obsługi karty został również uproszczony – w przypadku przejazdów z kilkoma kierowcami karty teraz nie są już odczytywane indywidualnie jedna po drugiej przed rozpoczęciem podróży. Karty są teraz odczytywane po dokonaniu ręcznych wpisów przez obu kierowców i – jeśli chcą – już po ruszeniu w trasę. To jest zaleta, którą w szczególności docenią kierowcy autokarów.

 

Lepszy przegląd czasu pracy i jazdy

Specjalną funkcją jest wyświetlanie pozostałego czasu pracy. Oprócz dziennego czasu jazdy, zakumulowanych okresów pauzy i odpoczynku oraz tygodniowego czasu jazdy DTCO 4.0e może też wyświetlać czas pracy. Menedżerowie floty mogą również liczyć czas dyspozycyjności jako czas pracy. Można teraz ustawić jeszcze więcej funkcji alarmów dla ciągłego czasu jazdy, codziennego czasu jazdy, tygodniowego czasu jazdy oraz dziennych i weekendowych okresów odpoczynku.

 

Wyszukiwanie „złodzieja czasu”

Kierowcy wykorzystują również VDO do wyszukiwania „złodziei czasu” w urządzeniu. Na przykład mechaniczne wysuwanie karty zostało przyspieszone. Znacznie skrócono (z 18 do 3 sekund) regulację funkcji komfortu, takich jak indywidualne ustawienia fotela oraz lusterka zewnętrznego aktualnego kierowcy (w modelach pojazdów, które mają tę opcję) za pośrednictwem identyfikatora kierowcy. Proces wprowadzania ustawienia kraju został również ulepszony. Zgodnie z rozporządzeniem UE 165/2014 dotyczącym tachografów stosowanych w transporcie drogowym, jeśli kierowcy dokonują ręcznego wpisu, wyświetlany jest symbol kraju, w którym dzienny czas pracy rozpoczyna się lub kończy. Dzięki wbudowanemu odbiornikowi GNSS i zapisanym mapom Europy urządzenie rozpoznaje teraz przekroczenie granicy i daje kierowcom możliwość domyślnego wyboru odpowiedniego kraju. Eliminuje to konieczność czasochłonnego przewijania.

Ponieważ nie jest wymagany nowy sprzęt, instalacja nowej wersji przy kolejnej kontroli w warsztacie jest stosunkowo prostym zadaniem. Największymi beneficjentami tej zarządzanej inwestycji w aktualizację oprogramowania są kierowcy w branży transportowej, logistycznej i autokarowej – będą oni niezwykle wdzięczni za funkcje komfortu zawarte w aktualizacji.